A cél a végzettség nélküli iskolaelhagyásra vonatkozó stratégia prevenciós célú beavatkozásainak megalapozása. A prevenciót az alábbi beavatkozások szolgálják: a lemorzsolódás megelőzésére alkalmas, tanulást támogató pedagógiai módszerek kidolgozása, és országos elterjesztése az alapfokú oktatásban résztvevők számára a pedagógiai szemléletváltás.
A végzettség nélküli iskolaelhagyás, az alacsony iskolai végzettségűek arányának csökkentése a versenyképesség és a foglalkoztatottság javítása szempontjából alapvető kérdés. A korai iskolaelhagyás aránya 2003 óta folyamatosan csökken az EU28 átlagában, míg Magyarország esetében ez az egyenletesen csökkenő tendencia nem jellemző. A lemorzsolódás, a végzettség nélküli iskolaelhagyás rendszerszintű kezelésére felállítandó jelzőrendszerhez szervesen kapcsolódó pedagógiai-szakmai fejlesztés fókuszában az az intézmények pedagógiai-szakmai segítése, a differenciált, személyközpontú nevelés-oktatás támogatása áll. Az ennek nyomán kidolgozott Komplex Alapprogram rendelkezik a célhoz illeszkedő komplex pedagógiai rendszerrel, valamint a rendszerhez adaptálható továbbképzési, iskola- és szervezetfejlesztési koncepcióval, melynek nyomán a pedagógusképzés tartalmi fejlesztése elvégezhető.
A cél eredményes megvalósítását a projekt azzal éri el, hogy a pedagógus-továbbképzési programok értelmezési keretében olyan továbbképzési tartalmakat fejleszt és valósít meg, amelyek elsajátításával és a pedagógiai gyakorlatban történő elterjesztésével erősíthető meg a differenciális, személyközpontú, nyitottságra ösztönző pedagógiai gyakorlat, a végzettség nélküli iskolaelhagyás mérséklése.
A megvalósítási időszak első évében az Eszterházy Károly Egyetem konzorciumvezetésével, az ELTE, SZTE, PTE, DE, ME, NYE és az OH konzorciumi tagságával a Komplex Alapprogram kapcsán módszertani fejlesztések valósulnak meg. A projekt megvalósítás második évétől a Debreceni Egyetem tevékenységeként 26 db 30 órás pedagógus-továbbképzési program akkreditálására és 2 685 fő általános iskolai és középiskolai pedagógus bevonásával pedagógus-továbbképzések lebonyolítására kerül sor. A megvalósítás során a pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztését szolgáló szakmai programok (workshop, fejlesztőműhelyek) megszervezése és lebonyolítása mellett a gyakorlatban is kipróbált módszerek és eljárások pedagógusképzésben történő implementálására is sor kerül.
A fenti célok megvalósulásához a Debreceni Egyetem fő tevékenységei:
- A befogadó, nyitottságra ösztönző intézményi nevelés-oktatás pedagógiai módszertani eszköztárának fejlesztése, tanulást támogató módszerek kidolgozása.
- A kidolgozott pedagógiai módszertani eszköztár elterjesztésének támogatása, pedagógiai szemléletváltás elősegítése.
- A szakmai megvalósítással összefüggő egyéb tevékenységek támogatása.
A Debreceni Egyetem a projekt megvalósításának folyamatában saját honlapján aloldal létrehozásával (pedreg.unideb.hu) és működtetésével látja el a képzésszervezés feladatát.
Kedvezményezettek
Főpályázó
- Eszterházy Károly Egyetem
Konzorciumi partnerek
- Eötvös Loránd Tudományegyetem
- Szegedi Tudományegyetem
- Pécsi Tudományegyetem
- Debreceni Egyetem
- Nyíregyházi Egyetem
- Miskolci Egyetem
- Oktatási Hivatal
Konzorciumvezető honlapja: https://www.komplexalapprogram.hu/
Képzésekhez készített elégedettségi kérdőív összesítők
- A beilleszkedési és magatartási nehézségek és zavarok kezelése az iskolában
- A leszakadás okainak feltárása, és probléma-megoldási stratégiák
- A pedagógiai projektmódszer elméleti és gyakorlati alapjai, alkalmazásának lehetőségei
- A szocioemocionális képességek fejlesztése a tanulók nevelése, oktatása során
- A tanulási képességek fejlesztése a stresszmentes és hatékony tanulás módszereinek alkalmazása érdekében -középiskola
- Digitális szövegkezelés a hatékonyabb és biztonságosabb tanári és tanulói munka megvalósítása érdekében
- Együttműködési kompetencia fejlesztése a lemorzsolódás ellen a képszerűség eszközeivel
- Figyelemzavar és hiperaktivitás a tanórai munka során - felső tagozat
- Gyermek- és ifjúságvédelem a köznevelési intézményekben
- IKT megoldásokkal az élvezetesebb tanításért, tanulásért
- Játék az oktatásban - tanulói motiváció az általános iskolában
- Mediáció, kommunikáció és konfliktuskezelés a lemorzsolódás prevenciója érdekében
- Mérésekre alapozott fejlesztés az iskolában
- Mérés-értékelés, mint a fejlesztés eszköze a pedagógiai gyakorlatban
- Módszertani fejlesztés a heterogén tanulócsoportok differenciált nevelésére, oktatására
- Pozitív fegyelmezés tanulói motiváció
- Testi, lelki egészségre nevelés a pedagógiai gyakorlatban felső tagozat